TRAINEN
Om andere organisaties te inspireren hoe je het onderwerp drugssmokkel en het probleem van ronselen op de agenda zet en houdt, hierbij het 10 stappenplan van import- en overslagbedrijf Vollers.
1.Urgentiebesef: de eigenaar van Vollers is zich goed bewust van de problematiek en gevolgen rondom drugssmokkel in de verschillende havens waar Vollers actief is. Voor hem staat de veiligheid van medewerkers voorop en heeft daarom aangegeven dat Vollers actie moet ondernemen om de weerbaarheid van het bedrijf en haar medewerkers te versterken.
2. Projectgroep: er is een projectgroep opgezet, die zich heeft verdiept in de huidige situatie rondom drugssmokkel, beschikbare informatie en ondersteuning van de overheid.
3. Actieplan: vervolgens zijn er doelstellingen geformuleerd gericht op het verhogen van weerbaarheid tegen drugscriminelen. Op basis van deze doelen is een actieplan opgesteld om stapsgewijs te werken naar een weerbaardere organisatie. Dit plan is gepresenteerd aan de bovenste managementlaag van de organisatie.
4. Local point of contacts: het projectteam is daarna uitgebreid met medewerkers die als lokaal aanspreekpunt fungeren en de verantwoordelijkheid hebben om het project op elke Vollers locatie uit te rollen.
5. Informatie verstrekken: de eerste stap was het verstrekken van informatie met behulp van posters, flyers, e-mails, video's en berichten op het intranet.
6. Training: schriftelijke communicatie is onvoldoende om medewerkers echt bewust te maken van de huidige situatie, trends, signalen, risico's en gevolgen. Daarom heeft iedere medewerker in Nederland een awareness training van de douane gevolgd.
7. Train-de-trainer concept: voor de buitenlandse locaties waar de anti-ronsel training niet beschikbaar is, is met behulp van de trainingskit een interne training ontwikkeld. De local point of contacts zijn middels een train-de-trainer concept getraind om deze training op hun eigen locatie te geven.
8. E-learning: voor nieuwe medewerkers is een onboarding e-learning ontwikkeld. Deze is beschikbaar in verschillende talen en wordt automatisch aan elke medewerker toegewezen in onze e-learning tool.
9. Communicatie: locatiemanagers krijgen regelmatig een update over de vorderingen van het project. Ook naar de medewerkers houden we de communicatieflow gaande met bijvoorbeeld berichten op het intranet.
10. Evaluatie: het project wordt regelmatig geëvalueerd zodat duidelijk wordt welke vervolgstappen nodig zijn om het project te laten slagen.
Comments