top of page

HR-meetup zoomt in op contact met ronselaar

Preview op road show en 360 graden experience


HR EVENT


Onder voorbehoud van eventuele coronamaatregelen, gaat er in januari een interactieve road show van start. In een grote zeecontainer die langs verschillende bedrijven op tournee gaat, kunnen havenmedewerkers ‘virtueel’ meemaken hoe het is om met ronselaars in aanraking te komen. Maar nog belangrijker: hoe je daar het best op kunt reageren. HR-meetup 2 bood alvast een kijkje in de keuken.


fragment uit de training 'omgaan met ronselaars'


betrokken deelnemers

Ook dit tweede HR-event toonde aan hoe hoog een Integere Haven op onze prioriteitenlijst staat: een ruime meerderheid van alle HR-managers van de uitgenodigde bedrijven nam actief deel aan de (online) bijeenkomst. Het geplande ‘live-event’ kon helaas niet doorgaan, maar via Zoom ontstond er evengoed een bevlogen en inspirerende meeting.


wervingstactieken

Net als in de 360 tour werden wervingstactieken van ronselaars door middel van een paar gespeelde scenes tot leven gebracht. Zo zijn we zijn getuigen van de intimiderende manier waarop havenmedewerkers onder druk worden gezet en voelen we aan den lijve hoe beklemmend dit is. Onderbroken met de vraag: Wat zou jij doen? Of liever: wat zou je moeten doen?


agressief of assertief?

Dat konden de deelnemers zelf beantwoorden. In kleinere werkgroepen werden mogelijke reacties besproken waarna de acteurs de scenes uitspeelden volgens een paar geopperde varianten. Wat direct opviel, is dat we alle reacties kunnen onderverdelen in twee typen opvattingen: de agressieve versus de assertieve.

 

Scene 1: wat is een kansrijke reactie nav benadering op straat?


“Bedankt voor aanbod, maar hier begin ik niet aan.”

“Zullen allebei maar vergeten dat gesprek heeft plaatsgevonden?”

“Zal ik een foto van jóu maken en naar de politie sturen?”

“Sorry, je bent te laat. Ben al benaderd door iemand anders.”

“Wie ben jij? En voor wie werk je? Ik noteer graag je nummer, maar ik neem niets aan!”

“Maak dat je wegkomt of ik geef je een dreun.”

 

Voor beide benaderingen valt iets te zeggen. Maar ook tegenin te brengen. Met een agressieve reactie kun je de ronselaar direct afschrikken. Deze kiest eieren voor z’n geld, laat jou met rust en gaat op zoek een gewilliger slachtoffer. Of leidt zo’n stoere reactie juist tot meer agressie? Tot geweld, bedreiging en nog meer intimidatie?


Is de assertieve optie dan beter? Misschien wel, zeker als je zelf niet zoveel fysieke of verbale overtuigingskracht hebt. Je kunt altijd wel duidelijk maken dat je niet wilt meewerken. Ook dan kan de ronselaar het bij een ander proberen. Maar kun je ook voet bij stuk houden? Er zijn ook ronselaars die het niet bij één poging laten.


spelen van de scene 'HR-gesprek' obv instructies van deelnemers


harde of helpende hand?

Een andere situatie liet zien hoe een HR-medewerker het gesprek aangaat met een havenmedewerker die verdacht werd van medewerking aan criminele activiteiten. Hoe zorgen we ervoor dat deze persoon gaat praten? Ook hier zagen we een tweedeling in benaderingswijzen: de harde hand versus de helpende.

 

Scene 2: hoe krijg je je vinger achter medewerker met verdacht gedrag?


“Gaat alles goed met je? Thuis ook?”

“Als je ergens mee zit, kunnen wij je helpen.”

“Wat doe je hier op je vrije dag?”

“Ik denk dat ik politie / leidinggevende moet inschakelen…”

“Leg eens uit waarom je daar was.”

 

Alles is natuurlijk afhankelijk van de specifieke situatie, maar wanneer iemand blijkbaar lak heeft aan de regels van het bedrijf, hoef je ook geen helpende hand uit te steken. Dezelfde persoon kan daarentegen tegen wil en dank zodanig in de problemen zijn gekomen dat hulp juist wel op z’n plaats is.


oefening baart kunst

Eensluidende antwoorden zijn tijdens deze meetup niet gegeven. Waarschijnlijk zijn die er ook niet. Maar de discussie hierover is gestart. En die toont duidelijk aan dat het oefenen van deze situaties enorm helpt om goed voorbereid te zijn wanneer je daarin terechtkomt.


betrek ook direct leidinggevende

Opvallend nog, was de multidisciplinaire belangstelling voor deze HR-meetup. Naast HR-managers namen o.a. een jurist, een opleider en IT-specialist deel aan het event.

Ook kwam de ambitie naar voren om direct leidinggevenden (lijnmanagers) actiever te betrekken bij dit soort bijeenkomsten; ze zijn belangrijk in het contact met de medewerkers. Tip: stuur hem of haar een link naar deze website of naar dit artikel!


> Schrijf je in en laat de trainingscontainer ook langs jouw bedrijf komen.


bottom of page